Brzdy

11.05.2014 13:46

Pro naše stroje se doporučuje brzdová kapalina DOT4 nicméně se zde o kapalinách trochu rozepíši:

Běžně se používají tři typy brzdových kapalin a to DOT3,DOT4,DOT5.    DOT3 a 4 jsou kapaliny na bázi glykolu a DOT 5 je na bázi silikonu. Hlavní rozdíl je v tom, že kapaliny DOT3,DOT4 absorbují vodu zatímco DOT5 nikoliv. Brzdové kapaliny by navzájem neměly být nikdy míchány.

Jak je již napsáno výše kapaliny DOT3 a DOT4  absorbují vzdušnou vlkost a tím klesá bod varu. Proto je potřeba kapalinu čas od času vyměnit.

DOT5 vodu neabsorbuje což by se zdálo jako výhoda jenže pokud se do brzdového systému nějaká vlkost dostane ukládá se v podobě kapek a ty pak způsobují korozi v místech kde se schovají.

A teď k výměně kapaliny:

  • Nejjednoduším systémem výměny kapaliny je asi vakuová metoda tzn. odsávání kapaliny přez odvzdušňovací šroub
  • Okolomíst kde budeme řádit s brzdovou kapalinou si dáme hadr. Brzdovka na chmech a laku nepůsobí zrovna jako balzám.
  • Otevřeme nádobku brzdové kapaliny a pomocí odsávačky (viz.v garáži) odsajeme kapalinu z nádobky včetně nečistot pokud jsou nějaké na dně a naplníme novou kapalinou
  • Připojte odsávačku na odvzdušňovací šroub třmenu brzdy
  • Pomocí odsávačky vytvořte vakuum uvnitř zachycovací nádoby
  • Otevřete odvzdušňovací šroub a odsávejte kapalinu, občas zkontrolujte zda nedochází nová kapalina v nádržce zbytečně by se tak dostal do systému vzduch
  • Výměna je hotová ihned jak se na odvzdušňovacím šroubu objeví nová čistá kapalina
  • Na přední brzdě u XVS 1100 musíte postup zopakovat ještě na druhém třmenu tam již stačí odsát minimum kapaliny (od T rozbočení do třmenu)
  • Stejný postup se týká i zadní brzdy
  • Hned jak najdu kam semsi napsal množství kapaliny v brzdách doplním :-) ale je to opravdu málo