Dobíjení

12.05.2014 21:58

I v dobíjení se může objevit problém. K jeho odhalení by mělo sloužit několik metod:

 

Test baterie:

  • Odmontujeme kryt baterie
  • K baterii připojíme voltmetr s rozsahem nastaveným na stejnosměrné napětí třeba do 20VDC
  • U nenastartovaného motoru pokud je baterie v dobré kondici by se naměřená hodnota měla pohybovat cca 12,4 - 12,9V
  • S připojeným voltmetrem zkuste baterii zatížit - rozsvítit světla pokud napětí kriticky klesne (např. na 6V) bude v háji baterie

Test dobíjení / regulátoru

  • Nastartujeme motor
  • Opět připojíme voltmetr
  • U nastartovaného motoru by se napětí mělo pohybovat mezi 14,1 - 14,9V
  • Hodnota je zavislá i na otáčkách motoru zkuste tedy přidat plyn
  • Pokud by se hodnota vyšplhala na cca 18, 19 VDC bude s největší pravděpodobností v háji regulátor

Test statoru: (pozor jde o převzatý návod, nemám osobně vyzkoušeno, nicméně na něm nevidím žádnou chybu)

  • Odmontujeme levý spodní zadní kryt motoru (chromovaný v místě pod sklopeným bočním stojanem)
  • Ve spodní části pod gumovou nohavící najdeme 3 pólový konektor od statoru (3x bílý vodič)

  • Rozpojíme konektor a připravíme si testovací vodič ( 2 drátky zakončené konektorem Fast-ON samec) pro připojení k voltmetru
  • Testovací vodiče zapojíme na pin 1 a 2 na straně statoru

  • Zapneme voltmetr pro měření AC napětí a nastartujeme motor
  • Voltmetr by měl ukázat hodnotu okolo 48VAC. Hodnota je závislá na otáčkách motoru. 48VAC je měřeno při rychlejším volnoběhu
  • Zhasneme motor
  • Postup opakujeme na pinech 1 a 3 a potom 2 a 3
  • Při všech třech zapojeních by měly být naměřeny stejné hodnoty

Metoda testování statoru měřením odporu :

  • Na stejných pinech jako v předchozím případě změříme multimetrem odpor
  • Piny 1 a 2, 2 a 3 ,1 a 3
  • Pozor motor musí být zhasnutý
  • Naměřené hodnoty by se měly pohybovat mezi 0,36 - 0,44 ohm

Pokud se u obou metod liší jedna z hodnot jde s největší pravděpodobností o vadný stator

  • Stejný typ měření je možné provést i na konektoru od regulátoru, který se schovává pod chromovaným plastovým krytem na pravé spodní zadní straně motoru. K jeho demontáži je potřeba sundat výfuky. Na konektoru měříme na 3 bílých vodičích tím zároveň prověříte vodiče od statoru až k regulátoru
  • Pozor musíte mít spojený 3polový konektor ke statoru (z předešlého měření) jinak samozřejmně nic nenaměříte :-)
  • A na závěr celkové schéma systému alternátoru a regulace