Výměna oleje

04.05.2014 22:00

Jednou ze základních věcí údržby, krterou by měl každý zvládnout je výměna motorového oleje a olejového filtru. Nebudu zde rozebírat zda je lepší měnit olej před sezonou, nebo po sezoně to by bylo na dlouho, každá z možností má své pro a proti...

Výměna oleje:

  • Nastartujte motocykl a nechte jej zahřát
  • Postavte motocykl na rovný pevný podstavec, opět doporučím zvedák ze sekce vybavení garáže
  • Umístěte pod motocykl nádobu na zachycení oleje a odšroubujte výpustný šroub (vpředu, vlevo, na spodku motoru)
  • Nechte olej 15-20min vytékat
  • Zkontrolujte těsnění výpustného šroubu, pokud je porušené vyměňte jej za nové
  • Zašroubuje výpustný šroub zpět a utáhněte předepsaný moment je 43Nm. Z vlastní zkušenosti stačí dotáhnout i méně.

Výměna olejového filtru.

  • Před započetím demontáže filtru je potřeba sundat výfukové potrubí předního válce
  • Po sundání výfuku můžeme sundat víko olejového filtru (pravý přední bok motoru). Povolíme všechny šrouby mimo 3ks na krytce se znakem Yamaha
  • Pozor na spodní šroub. Je jiný při montáži musí přijít zpět na stejné místo
  • Sundáme kryt olejového filtru, pozor na O-Kroužek, který je pod krytem na spodním šroubu... rád utíká
  • Vyjmeme starý filtr
  • Namázneme těsnění nového filtru a vložíme jej slepou stranou napřed do motoru
  • Zkontrolujeme O-Kroužky na víku, případně vyměníme a namázneme olejem
  • Nasadíme kryt olejového filtru a to kanálem na olej směrem nahoru
  • Namontujeme vrchní chromovaný kryt, začneme spodním šroubem s O-kroužkem a dotahneme šrouby na moment 10Nm
  • Doplníme předepsaný olej na správné množství dle olejoznaku na levé spodní straně motoru.

Kontrola tlaku oleje dle servisního manuálu, kterou asi nikdo nedělá (těžko říct zda je to potřeba EU manuál o tomto postupu nic neříká) ... :

  • Lehce povolíme šroub přívodu oleje k vačce navrchu zadního válce
  • Nastartujeme motor a pokud do 1minuty nezačne pod šroubem prosakovat olej tak motor zhasneme a kontrolujeme olejový filtr, rozvod oleje, případně olejovou pumpu
  • Pokud olej prosakuje motor zhasneme a šroub dotahneme : US manuál uvadí 39Nm(což bude asi chyba) EU manual 20Nm já osobně jsem je po demontáži motoru dotáhl na 20Nm olej nesáknul. Nicméně díky dutým podložkám tyto šrouby i u nového motoru po nějakmé době rádi sáknou takže je dobré je trochu přitáhnout
  • Zkontrolujeme zda olej někde neuniká, ještě jednou zkontrolujeme jeho hladinu, případně dle potřeby doplníme

 

Množství oleje : Množství v l
Prázdný motor 3,6
Bez výměny filtru 3
S výměnou filtru 3,1