Zadní kolo demontáž/montáž
01.05.2014 11:02
Demontáž zadního kola je daší z bodů údržby, který by jsme měli zvládat. Tento úkon je potřeba samozřejmně k přezutí zadního kola tak i ke spoustě dalších servisních či údržbových úkonů.
- Začneme tedy postavením motocyklu na pevný podstavec (ideální je zvedák viz. sekce vybavení garáže)
- U strojů pod označením classic doporučuji sundání zadního blatníku jinak by jste museli moto zvedat extrémně vysoko
- Manuál doporučuje sundání výfuků (ja je nesundávám, nemám originální koncovky a ke šroubům kola se dostanu) takže uvidíte zda je budete muset sundat nebo ne.
- Dalším krokem je odšroubování příchytky hadice zadní brzdy na pravé spodní trubce zadní kyvné vidlice
- Odmontujeme 2 šrouby držící třmen zadní brzdy, celou brzdu stáhneme z kotouče a dáme stranou (hadici neodpojujeme)
- Odšroubujeme šroub držící základnu pro brzdový třmen. Šroub je zvrchu v místě sundaného brzdového třmenu.
- Demontujeme držák hřídele kola na pravé straně vidlice. Všimněte si, že vrzcní díra je označená tečkou.
- Demontujeme 4 šrouby držící skříň kardanu na vidlici
- Povolíme matku hřídele na levé straně vidlice
- V tuto chvíli se moje zkušenosti trochu rozcházejí s návodem, návod pokračuje vytažením hřídele. Já osobně v tuto chvíli couvnu se zadním kolem tak aby se usadila hřídel do zářezů ve vidlici. Při tomto úkonu jistím levou rukou hřídel kardanu a pravou rukou základnu pro montáž brzdového třmenu. V případě, že by jste hřídel kardanu nejistili nic se nestane pouze se opře o kulatinku navařenou za tímto účelem na vidlici.Jakmile s kolem couvnu sklopím základnu brzdového třmenu dolů a přestanu si jí všímat. Potom levou rukou jistím hřídel kardanu a pravou rukou vytáhnu kolo z motorky.
- Pokud máte kolo venku odšroubujeme matku hřídele a hřídel vytahneme, zároveň se tím zbavíme základny brzdového třmenu, která zůstane na hřídeli. V tuto chvíli si všimněte rozmístění podložek na hřídeli.
- po vyndání hřídele položím kolo např na kus koberce stranou brzdového kotouče a sundám z něj skříň kardanu. U mne postačilo jen uchopení za skříň a lehké zatažení.
- Skříň někde opřeme v podobné poloze jako je v motocyklu (pokud nemáme vypuštěný olej, pak je to celkem jedno)
Před zpětnou montáží je dobré pokud je potřeba provést údržbu kardanu, zadního odpružení, uložení vidlice .. viz.samostatná témata
Montáž :
- Na hřídel si připravíme podložky se základnou pro brzdový třmen a to směrem od hlavy hřídele : plochá podložka,základna brzdy,kroužek s osazením tenčí stranou směrem od hlavy hřídele
- hřídel nasuneme naplno do kola ze strany s kotoučem brzdy
- na hřídel nasuneme vymezovací váleček, který je mezi kolem a skříní kardanu
- potom na hřídel nasuneme skříň kardanu, ozubení na kardanu a na kole do sebe musí zapadnout pokud nezapadne pootočíme hřídelí tak aby do sebe zuby zapadly ( zuby se před montáží samozřejmně musí namazat viz. údržba kardanu)
- na hřídel navlékneme velkou podložku a našroubujeme na kousek závitu matku hřídele
- dovalíme kolo do vidlice motocyklu, levou rukou jistíme hřídel kardanu, pravou rukou základnu brzdy
- zadní kolo nasadíme do prohlubní na vidlici, základna pro brzdu musí zapadnout na protikus na pravé straně vidlice
- poté namíříme hřídel kardanu do tisícihranu na kloubu u motoru a zatlačíme kolo z vářezů směrem dovnitřku vidlice pokud ozubení nezapadne pootočíme kolem
- zajistíme na pravé straně hřídel pomocí příchytky (patří značkou nahoru) a dotahnema jen rukou (ne silou)
- přitáhneme rukou matku hřídele kola
- zašroubujeme šrouby skříně kardanu
- Zašroubujeme šroub držící základnu brzdy
- Vše dotáhneme předepsaným momentem a to v následujícím pořadí :
- Šrouby skříně kardanu 90Nm
- Matka hřídele 107Nm
- Příchytka hřídele na pravé straně 23Nm
- Šroub základny zadní brzdy 40Nm
- Vrátíme zpět třmen brzdy, manuál udává zajistit šrouby středně pevnostním lepidlem (např. modrý loctite) a dotahneme na 40Nm
- namontuje příchytku brzdové hadice na vidlici
Fotky doplním hned jak se mi vrátí dračena.