Zadní kolo demontáž/montáž

01.05.2014 11:02

Demontáž zadního kola je daší z bodů údržby, který by jsme měli zvládat. Tento úkon je potřeba samozřejmně k přezutí zadního kola tak i ke spoustě dalších servisních či údržbových úkonů.

  • Začneme tedy postavením motocyklu na pevný podstavec (ideální je zvedák viz. sekce vybavení garáže)
  • U strojů pod označením classic doporučuji sundání zadního blatníku jinak by jste museli moto zvedat extrémně vysoko
  • Manuál doporučuje sundání výfuků (ja je nesundávám, nemám originální koncovky a ke šroubům kola se dostanu) takže uvidíte zda je budete muset sundat nebo ne.
  • Dalším krokem je odšroubování příchytky hadice zadní brzdy na pravé spodní trubce zadní kyvné vidlice
  • Odmontujeme 2 šrouby držící třmen zadní brzdy, celou brzdu stáhneme z kotouče a dáme stranou (hadici neodpojujeme)
  • Odšroubujeme šroub držící základnu pro brzdový třmen. Šroub je zvrchu v místě sundaného brzdového třmenu.
  • Demontujeme držák hřídele kola na pravé straně vidlice. Všimněte si, že vrzcní díra je označená tečkou.
  • Demontujeme 4 šrouby držící skříň kardanu na vidlici
  • Povolíme matku hřídele na levé straně vidlice
  • V tuto chvíli se moje zkušenosti trochu rozcházejí s návodem, návod pokračuje vytažením hřídele. Já osobně v tuto chvíli couvnu se zadním kolem tak aby se usadila hřídel do zářezů ve vidlici. Při tomto úkonu jistím levou rukou hřídel kardanu a pravou rukou základnu pro montáž brzdového třmenu. V případě, že by jste hřídel kardanu nejistili nic se nestane pouze se opře o kulatinku navařenou za tímto účelem na vidlici.Jakmile s kolem couvnu sklopím základnu brzdového třmenu dolů a přestanu si jí všímat. Potom levou rukou jistím hřídel kardanu a pravou rukou vytáhnu kolo z motorky.
  • Pokud máte kolo venku odšroubujeme matku hřídele a hřídel vytahneme, zároveň se tím zbavíme základny brzdového třmenu, která zůstane na hřídeli. V tuto chvíli si všimněte rozmístění podložek na hřídeli.
  • po vyndání hřídele položím kolo např na kus koberce stranou brzdového kotouče a sundám z něj skříň kardanu. U mne postačilo jen uchopení za skříň a lehké zatažení.
  • Skříň někde opřeme v podobné poloze jako je v motocyklu (pokud nemáme vypuštěný olej, pak je to celkem jedno)

Před zpětnou montáží je dobré pokud je potřeba provést údržbu kardanu, zadního odpružení, uložení vidlice .. viz.samostatná témata

Montáž :

  • Na hřídel si připravíme podložky se základnou pro brzdový třmen a to směrem od hlavy hřídele : plochá podložka,základna brzdy,kroužek s osazením tenčí stranou směrem od hlavy hřídele
  • hřídel nasuneme naplno do kola ze strany s kotoučem brzdy
  • na hřídel nasuneme vymezovací váleček, který je mezi kolem a skříní kardanu
  • potom na hřídel nasuneme skříň kardanu, ozubení na kardanu a na kole do sebe musí zapadnout pokud nezapadne pootočíme hřídelí tak aby do sebe zuby zapadly ( zuby se před montáží samozřejmně musí namazat viz. údržba kardanu)
  • na hřídel navlékneme velkou podložku a našroubujeme na kousek závitu matku hřídele
  • dovalíme kolo do vidlice motocyklu, levou rukou jistíme hřídel kardanu, pravou rukou základnu brzdy
  • zadní kolo nasadíme do prohlubní na vidlici, základna pro brzdu musí zapadnout na protikus na pravé straně vidlice
  • poté namíříme hřídel kardanu do tisícihranu na kloubu u motoru a zatlačíme kolo z vářezů směrem dovnitřku vidlice pokud ozubení nezapadne pootočíme kolem
  • zajistíme na pravé straně hřídel pomocí příchytky (patří značkou nahoru) a dotahnema jen rukou (ne silou)
  • přitáhneme rukou matku hřídele kola
  • zašroubujeme šrouby skříně kardanu
  • Zašroubujeme šroub držící základnu brzdy
  • Vše dotáhneme předepsaným momentem a to v následujícím pořadí :
  1. Šrouby skříně kardanu 90Nm
  2. Matka hřídele 107Nm
  3. Příchytka hřídele na pravé straně 23Nm
  4. Šroub základny zadní brzdy 40Nm
  • Vrátíme zpět třmen brzdy, manuál udává zajistit šrouby středně pevnostním lepidlem (např. modrý loctite) a dotahneme na 40Nm
  • namontuje příchytku brzdové hadice na vidlici

Fotky doplním hned jak se mi vrátí dračena.