Kardan
Při nákupu motocyklu se dost často setkáte s hláškou "no jo to má kardan to je bezúdržbový" no ani bych neřekl.....
Na co je potřeba dbát v první řadě je pravidelná výměna oleje. Ve skříni kardanu je náplň cca 0,2l oleje pro hypoidní převodovky SAE80API GL-4 jeho výměna je jednoduchá. Jako u většiny úkonů postavíte motocykl na rovnou pevnou plochu a pak :
- Připravíte nádobu na vypuštěný olej mně osobně se osvědčil kelímek od nějakýho většího pudinku
- Vyšroubujete vypouštěcí šroub
- Mezitím můžete sundat i šroub nalévací (je zhruba ve výšce zadní osy kola) setkal jsem se i s tím, že si někdo s nalévacím otvorem spletl chromovanou čepičku na vrchu skříně. Na tu nesahejte je to jen odvětrání.
- Po té co olej vytěče je možné nalévacím otvorem vidět ozubení jednoho z kol kardanu takže ja osobně pootočím kolem a mrknu na zuby zda jsou v pohodě.Zároveň je dobré zkontrolovat olej na přítomnost kousků kovu čož by svědčilo o nějakém problému.Servisní manuál udává, že drobné částečky kovu v oleji jsou normální, takže se hned nevyděste něco v oleji bude ale nesmějí to být velké kusy.
- Očistíme magnet na konci vypouštěcí zátky a vrátíme jí zpět.Dotahuje se na moment 23Nm ja to beru odhadem ale rozhodně tenhle moment nepřesahuju pro srovnání svíčka má utahovací moment 20Nm
-Dolejeme nový olej v podstatě až po hrdlo nalévacího otvoru a zašroubujeme nalévací otvor. Dotáhneme opět na 23Nm.
Ale tím to nekončí, výrobce nás nejspíše považuje za lemply proto není v návodu k používání o další údržbě ani slovo. Nevím přesně jaký by byl vhodný interval ale předpokládám, že při každém přezouvání kola by bylo ideální se mrknout na pár dalších míst a to :
Spoj kardan/kolo
V tomhle místě dochází často vinou zanedbané údržby ke zničení ozubení, jehož výměna samozřejmně není levná.
Je tedy potřeba:
-Očistit staré mazivo
-Namazat novým při čemž ve starších manuálech se údává Molybdenová vazelina v novějších Lithiová vazelina. Ptal jsem se v servisu bylo mi řečeno že je celkem jedno , kterou hlavně to musí být namazané. Ja osobně jsem zvolil Lithiovou vazelinu vyšší kvality
-Tento spoj je zároveň utěsně O-Kroužkem je dobré ho zkontrolovat případně vyměnit.(na 25000 najetých km nechávám původní těsní v pohodě.)
Spoj Kardan/motor
Jde o mnohahran, který zasouváte do kloubu na výstupu motoru. Je potřeba jej opět očistit a namazat. Zde je předepsaná pouze Moybdenová vazelina.
Prachovka kardanu
U této prachovky je potřeba kontrolovat její stav. Pokud to dojde tak daleko, že se prodře guma pod pružinou, nebo se pod ní usadí nečistoty může dojít k přeříznutí okrasné trubky ve které je samotná hřídel kardanu.
U této prachovky není třeba brát velký zřetel na těsnost pokud sundáte kryt ve kterém je namontovaná, zjistíte, že v dolní části má tento kryt odtokový otvor a dále na hřídeli je další těsnění na kterém už opravdu záleží.
Spoj kardanová hřídel/skříň kardanu
U tohoto spoje se setkáváme trochu se záhadou, servisní manuál udává mazat Molybdenovou vazelinou. Pokud jej rozeberete zjistíte, že tam opravdu byla a částečně ještě je. Zároveň je ale do tohoto prostoru přiveden olej z kardanové skříňe takže rozhodnutí zda mazat nebo nemazat vazelinou nechám na vás. V servisu jsem se ptal ale nedostal jsem žádnou duchaplnou odpověď.Pravdou je, že pokud vypůstíte olej z kardanové skříňe je načernalý podle mne je to zpusobeno právě setkáním s molybdenovou vazelinou. Každopádně trochu jsem tam máznul....
K rozebrání tohoto spoje je potřeba:
- Sundat kryt na kardanové skříňi ve kterém je zasazená prachovka kardanu
- Po té zatáhnout za hřídel. Půjde ven i s gumovým těsněním a pokud je to zalehlé je to docela silovka.Nebojte se zabrat
- Smontování je samozřejmně v opačném pořadí